Lichtplan binnenstad versterkt historische waarde Oranjebrug

26-12-2020 Nieuws Kor Kegel


SCHIEDAM – Met haar 81 jaar is de Oranjebrug voldoende historisch om dat extra te accentueren als komend jaar de renovatie ter hand wordt genomen. Daarom wordt het Lichtplan Historische Binnenstad bij de renovatie betrokken. Net als andere beeldbepalende objecten in Schiedam-Centrum wordt de vernieuwde Oranjebrug fraai uitgelicht.

Dat maakt het renovatieproject wel duurder, maar het gemeentebestuur wil de extra kosten opvangen uit het Integraal Uitvoeringsprogramma Buitenruimte (IUPB). Dat heeft het college van burgemeester en wethouders vorige week besloten.

De aanbesteding van de renovatie van de Oranjebrug is reeds gaande. Na beoordeling van de inschrijvingen wil het college overgaan tot de voorlopige gunning aan de aannemer met de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dan volgt een standstill en als binnen die termijn geen bezwaar wordt gemaakt, zal het college tot definitieve gunning besluiten.

Ondertussen ligt er op de financiële aspecten geheimhouding wegens de economische belangen van de gemeente Schiedam.

De Oranjebrug is in 1938 als hefbrug ontworpen door ir. H.B.J. Aikema. Hij was in Schiedam brandweercommandant geweest en was ingenieur bij Gemeentewerken, waarvan hij in 1939 directeur zou worden. Aikema zat in de commissie voor het streekplan Rotterdam-Den Haag-Hoek van Holland en heeft na de Tweede Wereldoorlog zijn stempel gedrukt op grote veranderingen in Schiedam. In de vooroorlogse periode was hij verantwoordelijk voor de aanleg van de Wilhelminahaven, het centrale rioolgebouw aan de Marconistraat, de demping van tientallen sloten en waterlopen en de bouw van de Koemarktbrug en de Oranjebrug. De Oranjebrug werd in 1939 opgeleverd, zoals aangegeven in een van de vier vierkante bakstenen heftorens. Bij het ontwerp hoort een brugwachtershuisje.

Het was de derde Oranjebrug. De eerste verbinding op deze plek tussen Schiedam-West en Schiedam-Centrum was een dubbele ophaalbrug, in 1858 gebouwd naar een ontwerp van P. Scholten. Het was een sierlijke brug met gemetselde landhoofden en houten jukken. Maar al na een kwart eeuw verkeerde deze brug in slechte staat en ontwierp A. Bubberman een draaibrug die in 1885 in gebruik werd genomen. Deze ging iets langer dan een halve eeuw mee, te kort om van monumentale betekenis te worden.



Gerelateerd