Categorieën

Service

Huiswerk voor Schiedamse man in vliegveldoverleg

Huiswerk voor Schiedamse man in vliegveldoverleg
Nieuws

Huiswerk voor Schiedamse man in vliegveldoverleg

  • Redactie
  • 19-05-2022
  • Nieuws
Huiswerk voor Schiedamse man in vliegveldoverleg

SCHIEDAM - John Witjes kreeg maandag huiswerk mee vanuit Schiedam. De bewonersvertegenwoordiger namens de stad in het overleg rond de toekomst van de Rotterdamse luchthaven, moet nieuwe afspraken maken wil hij op steun uit Schiedam kunnen rekenen.

Met name over de openingstijden en de aantallen vliegtuigen die het vliegveld de komende jaren mag ontvangen, moeten echt andere afspraken worden gemaakt.

Dat bleek maandag, toen Witjes in de Aleidazaal van het stadhuis het Voorlopig Pakket Participatietraject (VPP) presenteerde voor een publiek van zo’n vijftig mensen. Daarin zijn zwart op wit gezet hoe de toekomst van Zestienhoven eruit moet zien, volgens de deelnemers van de gesprekken: het vliegveld zelf, luchtvaartmaatschappijen, bewonersvertegenwoordigers en anderen, twaalf partijen in totaal.

De Schiedammers die waren aangeschoven om hun mening over het VPP te geven - naar schatting zo’n veertig van de vijftig deelnemers - lieten nog iets duidelijk blijken, zo ondervond Witjes: zij waren verbolgen dat het VPP niet op de agenda staat in de Schiedamse raad. Zodoende kunnen zij daar geen inspraak leveren. “We moeten de politiek toch kunnen aanspreken”, zo was grosso modo hun commentaar. 

Witjes is achteraf goed te spreken over reacties vanuit de stad op het VPP, ook al vallen die op te vatten als een afkeuring van zijn werk in de participatiegroep, de laatste anderhalf jaar. De bewonersvertegenwoordiger neemt ‘het grote aantal bedenkingen’ dat werd geuit echter niet persoonlijk op. “Ik ben er altijd van overtuigd geweest dat meepraten voordelen kon opleveren, en dat die voordelen er ook zijn in het VPP.” Vraag is natuurlijk of die opwegen tegen de nadelen. 

Nee, zeiden de aanwezigen op de bewonersraadpleging in overgrote meerderheid - ‘ik heb eigenlijk niemand gehoord die een hartstochtelijk pleidooi voor de luchthaven hield en aan het eind van de ontmoeting riep iemand: ‘wie is er voor en wie is er tegen?’ en toen gingen alle handen in de lucht voor tegen’. Het VPP zoals het er nu ligt - het gaat om een voorlopig rapport - schiet volgens de aanwezigen tekort in het opkomen voor de belangen van de Schiedammers. De kritiek spitst zich toe op de openingstijden. Bij het ingaan van de gesprekken was geformuleerd dat een toekomst met het vliegveld de helft van de tijd dicht en de helft van de tijd open (van negen tot negen) reëel was als inzet. In het VPP staat dat de huidige openingstijden (van zeven tot elf) gehandhaafd blijven. “Dat moet echt anders”, zo vat Witjes de repliek samen, “anders zijn we niet akkoord.”

Het andere belangrijkste punt van kritiek dat maandag werd geuit is het aantal vliegtuigen dat in Rotterdam mag landen en opstijgen. Groei van het aantal vluchten moet onmogelijk worden, zo stelden de deelnemers van de raadpleging. 

Een belangrijke factor die het aantal mogelijke vluchten bepaalt is de zogenaamde geluidsruimte. Er zijn plannen om die ruimte, zeg maar de hoeveel geluid die in totaal mag worden gemaakt, op te splitsen tussen eentje voor de commerciële luchtvaart en een andere voor de trauma- en politiehelikopters. Alleen is volstrekt onduidelijk hoe die verdeling uitpakt. “De mensen stellen nu: hoe kan je een plan opstellen als je niet weet hoe deze factor uitpakt? Dat is spelen met vuur!”

Volgens Witjes was het aan de rust van voorzitter Hans van der Vlist te danken dat de discussie meer inhoudelijk dan emotioneel bleef.

Zodoende moet Witjes terug naar de vergadertafel - dat stond toch al gepland - met de boodschap dat het echt anders moet op beide genoemde punten. Het zal volgens hem niet makkelijk zijn tot andere voorstellen te komen, anders was dat uiteraard al gebeurd. Afspraak was om te gesprekken te voeren volgens het systeem van het zoeken naar win-winsituaties voor alle partijen. Daarbij moest iedere partij zich dus ook senang voelen, met als gevolg dat er een soort vetorecht voor ieder was. Witjes heeft zelf de indruk in een eerdere fase het maximale bereikt te hebben en zal zich dus moeten beraden of het eindrapport zijn steun zal krijgen, als er niet een drastisch aangepast plan komt. De Rotterdamse bewonersvertegenwoordigers trokken al eerder hun conclusies en trokken zich uit het overleg terug. Gisteravond vergaderde de Rotterdamse raad - wel - over het onderwerp. Daar was de consternatie over de plannen groot. “Dit is zo ver onder de maat dat ik zeg: onder dit verhaal moeten we onze handtekening niet zetten", zo stelde CDA-raadslid René Segers-Hoogendoorn. “De luchtvaartlobby lacht zich dood.” Woorden die naar verluidt de inbreng van de twintig Rotterdamse insprekers in de raadsvergadering goed samenvatten.

Het definitieve advies vanuit het participatietraject over de toekomst van de Rotterdamse luchthaven wordt later dit jaar verwacht.