Categorieën

Service

Huisman redt met consortium IHC Merwede

Huisman redt met consortium IHC Merwede
Nieuws

Huisman redt met consortium IHC Merwede

  • Redactie
  • 30-04-2020
  • Nieuws
Huisman redt met consortium IHC Merwede

 SCHIEDAM - Royal IHC (voorheen bekend als IHC Merwede) wordt gered door een consortium van bedrijven waaronder Huisman Equipment; ook de rijksoverheid doet mee aan de reddingsactie van de bekende scheepsbouwer die in financiële moeilijkheden verkeert.

Behalve Huisman maken ook HAL Investments, de Belgische investeerder Ackermans & Van Haaren en Merwe Oord deel uit van de partners die de scheepsbouwer overnemen. Ook de kredietverlenende banken (waaronder ABN Amro, ING en Rabobank) doen mee aan de reddingsactie. Het kabinet verleent steun door bijna 400 miljoen euro aan uitkeringen, garanties en kredieten te verstrekken, zo melden staatssecretaris Hans Vijlbrief van Financiën en minister Eric Wiebes van Economische Zaken vanmorgen in een brief aan de kamer. Zij schrijven daarin dat het gaat om 'een complex proces onder grote tijdsdruk met veel betrokkenen, grote belangen en veel werkgelegenheid op het spel'.

Bij IHC werken zo'n drieduizend mensen; bij toeleveranciers van het concern nog eens duizenden. Dat is een belangrijke verklaring achter de deelname van de overheid in het reddingsplan. "IHC speelt een strategische en innovatieve rol in de maritieme sector en het wegvallen zou de robuustheid van de gehele sector ondermijnen", aldus minister Wiebes in de brief.

IHC Merwede lijdt al enkele jaren grote verliezen. Het lukt de scheepsbouwer niet schepen af te leveren die geld opleveren.

Het bedrijf wordt nu overgenomen door het consortium. Hoeveel het in IHC Merwede steekt is niet bekendgemaakt. Uit de kamerbrief blijkt dat zij financieel 'een vergelijkbare inspanning' leveren als de overheid.

Voor de overname was IHC in handen van drie aandeelhouders: de Rotterdamse investeringsmaatschappij Indofin, Rabo Capital en het personeel. In 2018 leed het concern uit Sliedrecht en Kinderdijk een verlies van 80 miljoen euro. Definitieve cijfers over 2019 zijn nog niet bekendgemaakt. Ook 2017 en 2016 sloot de scheepbouwer af met rode cijfers.

De overheid liep verder het risico bij een faillissement 395 miljoen euro te verliezen; de overheid is voor dit bedrag via een exportkredietverzekering al nauw verbonden met IHC.. Het kabinet komt nu met een uitkering van maximaal 167 miljoen euro voor schade van schepen in aanbouw (exportkredietverzekering). Verder staat de overheid garant voor leningen en wordt er een krediet van veertig miljoen euro verstrekt. Bij elkaar komt de steun uit op 377 miljoen euro.

Algemeen-directeur Dave vander Heyde van vertrekt bij het bedrijf. Hij wordt voorlopig opgevolgd door Gerben Eggink.

De overnemende partijen richten een stichting Continuïteit op. Hiermee wil het consortium 'de leidende technologie van Royal IHC en Royal IHC als belangrijke spil in het maritieme cluster behouden'. Naar verluidt zouden de maritieme bedrijven in Nederland willen voorkomen dat IHC zou worden overgenomen door een Chinees bedrijf cq de Chinese overheid. De Nederlandse en Belgische baggeraars ondervinden steeds meer concurrentie van Chinese bedrijven.

Merwe Oord is de familieholding van de familie Van Oord en is voor 78,5 procent eigenaar van bagger- en offshoreconcern Van Oord. Ackermans & Van Haaren is onder meer aandeelhouder van het Belgische baggerconcern Deme, een van de grootste klanten van IHC. De problemen bij de bouwer hangen mede samen met de bouw van complexe baggerschepen voor Deme.