Categorieën

Service

Huisman bouwt grote LEC-kraan voor Havfram

Huisman bouwt grote LEC-kraan voor Havfram
Nieuws

Huisman bouwt grote LEC-kraan voor Havfram

  • Redactie
  • 17-12-2022
  • Nieuws
Huisman bouwt grote LEC-kraan voor Havfram

SCHIEDAM - Huisman heeft een grote nieuwe opdracht in de wacht gesleept. Het Schiedamse bedrijf gaat een bijzondere kraan leveren aan de Noorse windmolenbouwer Havfram.

Het gaat om een zogenaamde LEC, een Leg Encircling Crane. Die ontwierp Huisman specifiek voor het gebruik aan boord van jack-up schepen, die zichzelf op vier of meer poten tot boven het wateroppervlak op kunnen hijsen, voor meer stabiliteit tijdens de klus. De LEC-kraan wordt rond een van de poten van het schip gebouwd. Indien nodig kan de giek rond de andere poot geplaatst worden - om dekruimte te besparen. 

Huisman stelt zijn LEC’s te hebben ontworpen om te voldoen aan de eisen van de zich voortdurend ontwikkelende offshore energiesector voor duurzame energie. De kranen zijn licht van gewicht, hebben een hoge positioneringsnauwkeurigheid en zijn energiezuinig, wat bijdraagt aan een kleinere emissie footprint tijdens de installatie van steeds grotere turbines.

De kraan voor Havfram wordt drieduizend mt groot met een giek van 155 meter en kan ongeveer tot 180 meter boven dek hijsen. Hij zal worden geplaatst op het eerste eigen schip voor installatie van windmolen van Havfram. 

Even Larsen, directeur van Havfram Wind is enthousiast over de aanschaf van de ‘gigantische’ kraan. Hij zegt voor de Huisman-kraan te hebben gekozen vanwege de ‘grote prestaties, toekomstbestendigheid en het laagst mogelijke risico’. Hij vertrouwt daarbij op de bewezen staat van dienst van Huisman. 

Op het Huismankantoor in Schiedam is het bedrijf begonnen met het ontwerp van de kraan, die zal worden gebouwd in de fabriek van het bedrijf in het Chinese Zhangzhou.

Deze week maakte Havfram bekend een nieuwe financieringsronde te hebben afgerond die het bedrijf 250 miljoen dollar verschaft. Het geld zal volgens het bedrijf uit Oslo, met kantoren in Stavanger, Aberdeen en Perth, gebruikt dat geld naar eigen zeggen voor de bouw van een ‘vloot van offshore wind schepen’.