Categorieën

Service

Hoekse Lijn: ook goed voor transport plantaardige oliën

Hoekse Lijn: ook goed voor transport plantaardige oliën
Nieuws

Hoekse Lijn: ook goed voor transport plantaardige oliën

  • Redactie/Schiedammer Online
  • 12-11-2020
  • Nieuws
Hoekse Lijn: ook goed voor transport plantaardige oliën

Proefrijden met een goederentrein op de Hoekse Lijn; foto's: gemeente Rotterdam


SCHIEDAM - Niet schrikken als je in de metro zit tussen Schiedam en Vlaardingen en een goederentrein op het metrospoor ziet rijden. Dat kan over enige tijd gebeuren. De goederentreinen rijden overdag dus de bewoners van Nieuwland en Vlaardingen-Oost die langs de 'Hoekse Lijn' wonen, zullen er niet 's nachts door uit hun slaap gehaald gaan worden.

De afgelopen weken kon het ook al gebeuren dat je een goederentrein op het metrospoor van de Hoekse Lijn zag rijden. Je ziet dit op de foto's bij dit artikel. Er zijn testritten uitgevoerd. 

Sinds augustus vonden er twee keer per week (op dinsdag en vrijdag) oefenritten plaats. Vorige week was dat voor het laatst het geval. Deze ritten zijn uitgevoerd zodat verkeersleiders bedreven raken met het zogenoemde 'goederenoverdrachtsspoor'. Dat is het stukje spoor dat het spoornetwerk van Pro Rail met het spoor van de metrolijn verbindt. Dat ligt ter hoogte van de flats aan de Louis Raemaekersstraat in Nieuwland. 

Dat treinen over het metrospoor rijden is mogelijk doordat de spoorwijdte identiek is. De afstand tussen beide staven is 143,5 centimeter. De spoorwijdte in Nederland is 143,5 centimeter voor zowel de trein als de metro en de tram. Deze spoorwijdte wordt ook wel 'normaalspoor' genoemd aangezien circa zestig procent van de spoorlijnen wereldwijd deze wijdte heeft.

De breedte van de trein die over het metrospoor rijdt, is overigens wél breder dan de breedte van het metrovoertuig. Bij het bouwen van de stations Schiedam Nieuwland en Vlaardingen Oost is hiermee rekening gehouden. De perrons zijn zodanig gebouwd dat de goederentreinen de stations kunnen passeren. De goederentreinen zullen overigens steeds op het zuidelijke spoor van de metrolijn rijden, zeg maar in Schiedam de kant van Nieuwland, in Vlaardingen de kant van de havens. 

Genoemde stations Schiedam-Nieuwland en Vlaardingen-Oost zijn overigens de enige stations die de goederentreinen zullen passeren. Net voorbij Vlaardingen-Oost is er het emplacement aan de Vulcaanhaven. Daar worden de goederentreinen 'geparkeerd' en wordt de lading eraf gehaald en komt er weer nieuwe lading op. Het bedrijf Vopak zorgt ervoor dat er lading is en dat 'laden en lossen' geregeld wordt. 

Deze week wordt er gewerkt aan het goederenoverdrachtsspoor en geldt een buitendienststelling hiervan. Wat wordt er gedaan? De woordvoerster van de gemeente Rotterdam voor het project Hoekse Lijn antwoordt: "Pro Rail en project HL werken deze week aan het goederenoverdrachtsspoor. Het project HL werkt deze week aan het zogenaamde assenstelsysteem (geen onderdeel spoorbeveiliging). Pro Rail werkt deze week aan het beveiligingssysteem. Pro Rail voert dan een aantal technische wijzigingen door zodat het assentelsysteem gekoppeld kan worden aan het beveiligingssysteem. Dit alles is erop gericht dat Pro Rail de goederentrein in een keer veilig het goederenoverdrachtsspoor op kan laten rijden."

Wanneer gaat het goederenvervoer echt rijden? "Voor het echt gaan (laten) rijden is een omgevingsvergunning benodigd voor emplacement Vulcaanhaven. Die wordt verstrekt door de gemeente Vlaardingen. Verwachting is dat dit nog enkele weken op zich laat wachten. Als de omgevingsvergunning is verkregen, kan het goederenvervoer gaan rijden", zo antwoordt de woordvoerster van de gemeente Rotterdam. "Vopak was in het verleden en is ook op dit moment voorlopig de enige partij die goederentreinen wil laten rijden. Vopak heeft aangegeven dat het na het verkrijgen van de vergunning circa een maand gaat duren voordat het bedrijf daadwerkelijk met goederentreinen gaat rijden. De treinen worden ingezet op afroep. De verwachting daarbij is dat het aantal goederentreinen net als voor 2017 gemiddeld minder dan een rit per dag is." Onder een rit wordt verstaan een rit heen naar Vulcaanhaven en een rit terug richting Schiedam. 
 
En welke dagen en tijden worden dan gehanteerd? "De goederentreinen mogen rijden van 7.00 uur tot 23.00 uur, dus niet ’s nachts en ze rijden niet in de ochtend- en middagspits van de metro. Er zijn diverse tijdvensters beschikbaar voor de treinen van en naar Vopak. Goederentreinen rijden niet volgens een dienstregeling maar op afroep. Een rit van Schiedam naar het emplacement Vopak neemt ongeveer acht minuten in beslag."