Het gaat goed met de binnenstad (2)

26-11-2019 Nieuws Redactie


SCHIEDAM - Het gaat goed met de binnenstad, zo debiteerde wethouder Marcel Bregman vanmiddag aan de verzamelde lokale pers (zie het voorgaande artikel). De tevredenheid over de ontwikkelingen vertaalt zich echter niet in achterover zitten en uitbollen. “We kijken wat nu nodig is.” B&W heeft in het kader van het Uitvoeringsprogramma Binnenstad antwoord gegeven op die vraag. Het gedeelde thema volgens Bregman: afmaken.

De wethouder somt op: “Er komt focus op de Broersvest. Er zijn plekken aan te pakken, als de Boterstraat, de twee panden van de gemeente op de Hoogstraat moeten nog een bestemming krijgen, het Westmolenkwartier is nog niet af.”

Maar ook ‘software’ als de identiteit van Schiedam moet worden onderhouden. De stad hamert op het historische karakter van de binnenstad, Schiedam als ‘Distillersdistrict´ van Rotterdam. Volgens Bregman werkt dat, en wagen steeds meer toeristen die voor Rotterdam komen, zich ook in Schiedam. “Zij zien Schiedam als waardevolle aanvulling op het pakket.” Daarom is het ook belangrijk om het Dirkzwagerterrein bij de historische binnenstad te betrekken, en is het goed nieuws voor Schiedam dat Herman Jansen werkt aan een bezoekerscentrum. “Dat wordt een echte aanvulling op de software van de stad.”

Volgens Bregman is er in het uitvoeringsprogramma, dat loopt van 2019 tot en met 2021, vijf miljoen euro beschikbaar voor de binnenstad. In de afgelopen tien jaar is er volgens hem veertien miljoen euro in het stadscentrum gestoken. Maar bedenk, zo zegt hij, dat de geld een veelheid aan particuliere investeringen uitlokt. “Bij Werk aan de Winkel (het programma waarmee de winkelpanden op de Hoogstraat zijn vernieuwd -red.) was dat een factor vijf.”

Een voorbeeld van een mooi resultaat is volgens de wethouder de investeerder die winkelcentrum De Nieuwe Passage overnam (het gaat om Highbrook-red.). Die kreeg Schiedam er van de vorige eigenaar Breevast min of meer bij, als onderdeel van een veel grotere overgenomen vastgoedportefeuille, maar heeft ondertussen het grootste deel van dat pakket verkocht, echter niet ‘Schiedam’. “Heel bewust. Dat wordt gezien als groeibriljant”, aldus Bregman.

Maar is nog genoeg te doen. De Broersvest mondt op de Koemarkt uit in een grijs plein ‘die niet vrolijk stemt’. “Een barrière voor de parel die er achter ligt.” De kiosk op de Koemarkt zal verdwijnen. Maar ook aan de doorgaande vest van Schiedam is er werk aan de winkel. Bregman kondigt extra handhaving aan, van reclame-uitingen, van de technische staat van panden. Dat zal een combinatie worden van ‘negatieve en positieve maatregelen’, boetes en stimuleringsmaatregelen. “We moeten handelingsperspectief bieden.” Misschien is een Werk aan de Winkel 4.0 een oplossing, aldus de wethouder.

Gerelateerd