Grote opdracht Gusto MSC in Saudi-Arabië

27-03-2018 Nieuws Redactie

Toevallig ligt momenteel in Schiedam, voor de kade bij Mammoet, een boorhefeiland. Het is een eiland naar een ontwerp van Friede & Goldman, een concurrent van Gusto MSC. De Schiedamse ingenieurs troefden de Amerikanen uit Houston af in de gunning van de opdracht van ARO Drilling.


SCHIEDAM – Gusto MSC heeft een grote opdracht in de wacht gesleept in Saudi-Arabië.

Het Schiedamse maritieme ingenieursbureau levert het ontwerp voor boorhefeilanden en gaat waarschijnlijk ook de hefsystemen voor die eilanden leveren. Aramco Rowan Offshore Drilling Company (ARO Drilling) zal op basis van dat ontwerp – genaamd LJ43 – de komende tien jaar naar verwachting twintig boorinstallaties laten bouwen.

Dat gebeurt op de nieuwe scheepswerf International Maritime Industries in Ras Al-Khair in Saudi-Arabië, onder ontwerplicentie van Gusto MSC. Dat werkte voor het ontwerp samen met het Dubaise bedrijf Lamprell.

Volgens directeur Nils van Nood betekent de opdracht veel werk voor Gusto MSC. Al zo'n anderhalf jaar hebben de ingenieurs, tegenwoordig werkzaam in de voormalige timmerfabriek van Wilton-Fijenoord op Vijfsluizen, getekend en ontworpen aan het systeem. Daar komt in de komende periode nog werk bij. Volgens Van Nood betekent de opdracht een omzet van meer dan tien miljoen euro per eiland, uitgesmeerd over een langere periode.

De opdracht markeert een omslagpunt in de markt voor offshore-installaties. Na de kelderende olieprijs in 2014 en 2015 is de markt van klanten in de olie- en gasindustrie drastisch gekrompen. Gusto MSC kon het volgens Van Nood tot dusver uitzingen op het orderboek van 2013, maar zag de bodem daarvan in zicht.

Dat verklaart mede de investering die het bedrijf kon doen in het ontwerp van het systeem. Bekend was dat Saudi-Arabië wilde investeren in de vernieuwing van de ruim veertig boorhefeilanden die het heeft in zijn territoriale wateren in de Rode Zee en de Perzische Golf. Het land kondigde ook al aan dat de nieuwe booreilanden in Saudi-Arabië zelf moeten worden gebouwd om zo werkgelegenheid te creëren.

Gusto MSC (Marine Structure Consultants) ontwerpt met ongeveer honderddertig mensen mobiele offshore-installaties. Het bedrijf – in 2012 verzelfstandigd uit moederbedrijf SBM Offshore – is met name sterk in de ontwikkeling van hefeilanden en bijbehorende systemen. Ook de levering van zogenaamde skiddingsystemen voor zogenaamde 'cantilevers', 'buiten' het eiland hangende boorinstallaties, is een specialisme. Volgens Van Nood heeft zijn bedrijf de opdracht voor ARO Drilling vooral gewonnen op enkele technische vondsten – die gepatenteerd zijn – die de boortijd aanzienlijk bekorten. “Het zit zo slim in elkaar dat we veel tijd besparen.” Dat is belangrijk, want inzet van een – verplaatsbaar – booreiland kost grofweg honderdduizend euro per dag.

Gerelateerd
Reacties