Categorieën

Service

Groenteman: 'Voor autonome kunst naar het museum'

Groenteman: 'Voor autonome kunst naar het museum'
Uit

Groenteman: 'Voor autonome kunst naar het museum'

  • Redactie
  • 08-10-2016
  • Uit
Groenteman: 'Voor autonome kunst naar het museum'

Museumdirecteur Carasso leidt Oogst in; foto's Birgit Donker, Ted Konings, Stedelijk Museum Schiedam

SCHIEDAM - Kunst die weerbarstig is, ongemakkelijk. Dat zijn de werken van de vijf gegadigden voor de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2016, sinds vandaag te zien in het Stedelijke Museum Schiedam.

Het is een plicht, de aard van het beestje. Kunst moet autonoom zijn, onontgonnen terrein beslaan. Hanneke Groeteman, voorzitter van de jury die de prijs moet vergeven, refereerde hieraan in haar praatje vandaag, ten overstaan van enkele honderden genodigden. Zij stipte de moeilijke relatie aan tussen de media - waarin zij zelf goed thuis is - en de kunst, haar domein in dit geval. "Kunst is anti-autoritair, creatief. De media zijn meer en meer als een marktplaats, waar om aandacht wordt geknokt: populistisch, opportunistisch, de klant is er koning." Die 'huizen van plezier' en de kunsten, dat verteert elkaar maar moeilijk. "En het wordt steeds erger." De media worden volgens Groenteman als een eetcafé, waar je tegen een goede prijskwaliteitverhouding echt lekker kunt eten. Maar als je meer wilt, 'een moeilijke boodschap tot je wilt nemen, onherbergzamer en onontgonnen terrein wilt gaan, dan moet je naar de musea'.

En zo is het. Tot 22 januari zijn de werken van Anouk Kruithof, Jay Tan, Jan Hoek, Taocheng Wang en Alexis Blake in het stedelijk museum te zien in de tentoonstelling Oogst. Morgenmiddag worden de vijf kunstenaars voorgesteld in het tv-programma Kunstuur op NPO2. Op 11 december is de tv ook het medium waar de winnaar van de Volkskrant-prijs bekend wordt.

De Volkskrant Beeldende Kunst Prijs is een oeuvreprijs voor talentvolle kunstenaars onder de 35. Een vakjury kiest de winnaar van de prijs, die tienduizend euro mee naar huis mag nemen.

Met dank aan Birgit Donker