Categorieën

Service

Gemeentearchief Schiedam koopt 'topstuk' aan

Gemeentearchief Schiedam koopt 'topstuk' aan
Nieuws

Gemeentearchief Schiedam koopt 'topstuk' aan

  • Redactie
  • 28-11-2022
  • Nieuws
Gemeentearchief Schiedam koopt 'topstuk' aan

Een topstuk was een reclamebord van 55 bij 75 centimeter van emaille met een wit, blauw en oranje logo en slogan; foto: gemeente Schiedam


SCHIEDAM - Het Gemeentearchief Schiedam schonk in de Maand van de Geschiedenis aandacht aan de geschiedenis van de Schiedamse HAV-Bank met een publicatie en een bescheiden tentoonstelling. Een 'topstuk' volgens het archief, een emaille reclamebord uit de jaren vijftig, is aangekocht door het gemeentearchief.

Tussen 1903 en 1970 was de HAV-Bank in Schiedam een toonaangevende verzekeringsmaatschappij. Medewerkers van het gemeentearchief deden archiefonderzoek en spraken met verschillende oud-medewerkers en familieleden van de oprichter, Gerrit Willem van Bergen Walraven. Dit resulteerde in de publicatie ‘De HAV-Bank, een Schiedams familiebedrijf’. De Hollandsche Algemeene Verzekeringsbank bleek een op en top Schiedams succesverhaal met het door architect Dudok ontworpen voormalige hoofdkantoor aan de Gerrit Verboonstraat als erfenis. Er zijn bij verschillende locaties in en buiten de stad zevenhonderd boekjes opgehaald.

Er waren in de publieksruimte van het gemeentearchief enkele vitrines ingericht met foto’s en voorwerpen die met de HAV-Bank te maken hebben. Ook van het publiek kreeg het archief materiaal, zoals kopieën van polissen. Een topstuk was een reclamebord van 55 bij 75 centimeter van emaille met een wit, blauw en oranje logo en slogan. Dit bord is nu verworven door het gemeentearchief. Van alle stukken die het Gemeentearchief Schiedam bewaart, is het merendeel op papier en dit is dan ook het eerste emaille voorwerp in de collectie. De reclameafbeelding op het bord was ook op enkele muurschilderingen in Schiedam aangebracht, in 1938 op een pand aan de Westvest en in 1953 aan een blinde muur aan de Rotterdamsedijk.

De techniek van gekleurd gesmolten glas is in 1889 voor het eerst gebruikt voor reclameborden. Geëmailleerde borden houden ondanks weersomstandigheden hun oorspronkelijke kleur en zijn duurzaam. Dat laatste bleek ook de ondergang van het medium, want mode en reclameslogans veranderden steeds sneller en goedkopere materialen pasten hier beter bij.