Fraai versierd en weldoend koerst 716 naar Newcastle

21-07-2021 Nieuws Ingezonden/Dirk Allewelt

De 716 in feesttooi; foto: Graeme Simpson


INGEZONDEN - De drijvende kraan 716 is nu ruim drie dagen onderweg van Runcorn (regio Manchester) naar Newcastle on Tyne. Samen met de zeesleper GT Victory heeft 'the 250 ton crane' zet koers naar Newcastle. Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd gebouwd.

Zie ook dit verslag van gisteren.

"Het konvooi is flink opgeschoten afgelopen nacht. Het weer is nog steeds goed en de wind, die uit veranderlijke richtingen waait, valt in kracht mee, BF 2, evenals de deining van de zee. Golven van 0,2 meter verwacht men voor de komende dag. Het transport is nu ter hoogte van Southampton; het is niet zeker dat het binnen de gestelde termijn - 25 juli - Newcastle zal bereiken.   

Toen het konvooi maandagnacht Land’s End naderde, de uiterste zuidwestelijke punt van Engeland, zag de kapitein van de zeesleper een zeilschip midden op zee dobberen met hangende zeilen. Het was volkomen windstil en het zeeoppervlak vertoonde meer gelijkenis met een gladde spiegel dan met het woeste landschap van doorgaans meters hoge golven, die de Ierse Zee en het Kanaal een slechte naam hebben gegeven. Doorgaans belemmeren de hoge golven het uitzicht op de horizon. Menig zeeman heeft daar helse uren doorstaan.

Toen de GT Victory en de 716 langszij gekomen waren, werd het hen duidelijk dat hier ingegrepen moest worden. De twee aan boord zijnde Deense dames hadden met deze ‘extreem zomerse omstandigheden’ geen rekening gehouden en dobberden in hun zeilboot als een eend in een vijver. Er was wel een motor aan boord, maar geen brandstof. Nadat de bemanning van de ‘GT Victory’ de tank gevuld had en de motor gestart had, kon eenieder zijn weg vervolgen. De Engels-Deense verhoudingen zijn die nacht, alhoewel ze al goed waren, verder verbeterd.

Gisteren berichtten wij over de rijkelijk met vlaggen versierde 716. Op bovenstaande foto is de 716 uitgedost met tientallen vlaggen, die vlak voor vertrek zijn aangeschaft en aan de kraan zijn bevestigd.

Als u nu denkt dat de vlaggen bevestigd aan de ‘716’ zomaar wat grappige aankleding is, heeft u het goed mis. De vlaggen zijn weloverwogen bij elkaar gezocht en gemaakt. Ze vertellen het levensverhaal van de 716 tot nu toe. Bijvoorbeeld, door wie en waar ze gebouwd is, wie haar onderdelen-leveranciers waren. Vlaggen van vroegere klanten van Werf Gusto / A.F. Smulders en vlaggen van gebieden waar ze allemaal is geweest om bijstand te verlenen in de regio West-Engeland. Ook voert zij de vlaggen van het gebied waar ze nu definitief naar toe gaat. 

Om u een stukje op weg te helpen met het vlagvertoon op de ‘716’: links bovenaan begint haar levensverhaal bij Werf Gusto met daarnaast de vlag van Schiedam en de vlag van Rotterdam, waar voor 1905 het kantoor stond van A.F. Smulders; vervolgens zien we onder meer de Nederlandse vlag, een vlag van alle voorheen bij I.H.C. aangesloten bedrijven, de Amerikaanse vlag waar het hoofdkantoor gevestigd is van NOV, de nieuwe eigenaar van GustoMSC, dan de oude vlag van GustoMSC, de vlag van Royal IHC etc.

Het vertrek van de kraan afgelopen zaterdag (17-07-2021) uit Runcorn leidde aan de kant bij de inwoners van Runcorn en Liverpool tot teleurgestelde reacties, maar aan de andere kant zagen ze ook de voordelen van het vertrek ervan in, want zo zei men: ”Ze gaat naar Newcastle voor restauratie, dus we kunnen nog lang van haar genieten”. De kraan heeft daar twintig jaar in de haven van Runcorn gelegen en stak boven de lage bebouwingen van de stad uit. Het was een beeldbepaler geworden en daar ga je voorzichtig mee om, vindt men.

Gisteravond (20-07-2021) heeft de kapitein van de zeesleper ons laten weten, dat hij waarschijnlijk komende donderdag de haven van Great Yarmouth aandoet. De zeesleper moet sowieso brandstof innemen en de weersvooruitzichten voor de ‘716’ zijn niet al te best. Het weer wordt niet echt slecht en de zeegang is matig, maar de sleep is door de MCA (Marine Coastguard Agency), de Marine-consultants en de verzekeringsmaatschappij goedgekeurd tot maximaal windkracht BF 3. Zoals het er nu naar uitziet zal de kapitein in Great Yarmouth wachten op minder wind voor hij het laatste stuk aanvangt naar Newcastle."


Gerelateerd