Categorieën

Service

Forse stijging overlastklachten uit Schiedam

Forse stijging overlastklachten uit Schiedam
Nieuws

Forse stijging overlastklachten uit Schiedam

  • Redactie
  • 10-02-2016
  • Nieuws
Forse stijging overlastklachten uit Schiedam

SCHIEDAM - Milieudienst DCMR ontving afgelopen jaar 2745 klachten uit Schiedam. Dat waren er fors meer dan vorig jaar, toen er 1532 klachten uit de stad kwamen.

Grote veroorzakers van klachten zijn de maritieme bedrijven op Vijfsluizen en enkele horeca-ondernemingen in de stad. Maar de grootste bron van klachten was de Dirk van den Broekvestiging in de Laan van Bol'Es. Maar liefst 541 klachten, dus bijna twintig procent van het totaal, betrof de herrie die de winkelwagens van de supermarkt veroorzaakten. “Vanwege een geconstateerde overtreding van de maatwerkvoorschriften heeft het bedrijf onlangs nieuwe, stillere winkelwagens in gebruik genomen”, aldus de DCMR. “De verwachting is dat Dirk van den Broek hiermee voldoet aan de gestelde voorschriften.”

Huisman Equipment was de grootste bron van klachten op Vijfsluizen. 195 Keer werd er een klacht ingediend over het bedrijf. Het merendeel van de klachten had betrekking op lawaai van schepen die bij Huisman lagen afgemeerd. “Voor hun stroomvoorziening aan boord gebruiken deze grote schepen hun eigen motoren. In een aantal gevallen veroorzaakt het gebruik van de scheepsmotoren een bromtoon die door omwonenden als overlastgevend wordt ervaren”, aldus de dienst. De beschreven overlast valt niet onder de omgevingsvergunning van het bedrijf, omdat dit geluid door de wet als 'indirecte hinder' wordt beschouwd. “De gemeente Schiedam is met Huisman een protocol overeengekomen dat geluidsproductie door schepen zoveel mogelijk dient te voorkomen. De uitkomst van het protocol vastgelegde afspraken wordt binnenkort geëvalueerd.” Volgens de DCMR streven gemeente en bedrijf naar 'een duurzame oplossing'.

Over Damen Shiprepair kwamen 48 klachten binnen. “De melders gaven aan vooral overlast te ondervinden van een lage dreunende toon of van belsignalen. Uit onderzoek blijkt dat het geluid meestal veroorzaakt werd door een generator. Nabij gelegen bedrijven voeren vergelijkbare activiteiten uit, wat toewijzing van de klachten aan Damen soms lastiger maakt. De klachten nemen vaak toe als een schip zich klaarmaakt voor vertrek.”

De 55 klachten over Equipment Rental & Services (ERS) aan de Wilhelminahaven werden vooral veroorzaakt toen de Wei Li voor de kade lag.

Onder de horecabedrijven scoorde Café Wilhelmina in de Gorzen opvallend. Er kwamen bij de meldkamer 39 geluidsklachten binnen over dit café. De DCMR bezoekt de kroeg regelmatig tijdens de horecageluidsmeetronde. “In februari is er een overschrijding van de geluidsnorm gemeten, waarop het café is aangeschreven. Veel klachten gaan over overlast van bezoekers op het terras. Deze klachten zijn doorgegeven aan het team Toezicht en Handhaving van de gemeente Schiedam.”

Andere bronnen van klachten zijn Café 't Anker (twaalf klachten), eetcafé De Gouden Kolibri in de Liduinastraat (33), vanwege geurtjes in de bovengelegen woningen, Padisah Restaurant (39 keer, waarvan 35 vanwege geuroverlast). “Er is geconstateerd dat de ontgeuringsinstallatie niet doelmatig is”, aldus de milieudienst. Het restaurant heeft de installatie aangepast. “Echter, zonder het gewenste resultaat.” Inmiddels is de procedure gestart voor het opleggen van een last onder dwangsom.

Café Sjiek staat op de nominatie om bij een volgende horecameetronde bezocht te worden. Dit jaar werd er dertien keer geklaagd over het café hartje-stad.

Over muziekcafé Van der Wal kwamen vijftien klachten binnen ten tijde van een festiviteit waarvoor een ontheffing was verleend.

Verder klaagden Schiedammers over de 'evenementenlocatie Stadserf/Land van Belofte'. 27 Keer was het daar raak, met name tijdens Winterland en de kermis en muziek van de Brandersfeesten.

Verder klaagden Schiedammers dertien keer over het bedrijf Abengoa Bioenergy in de Europoort en tien keer over Shell op de Vondelingenplaat.