Categorieën

Service

Extra geld naar spoor Rotterdam-Den Haag

Extra geld naar spoor Rotterdam-Den Haag
Nieuws

Extra geld naar spoor Rotterdam-Den Haag

  • Redactie
  • 06-02-2018
  • Nieuws
Extra geld naar spoor Rotterdam-Den Haag

DEN HAAG - 'Een belangrijke stap' voor de bereikbaarheid van de regio, maar er moeten nog meer stappen worden gezet om dit gebied ook op langere termijn bereikbaar te houden. Dat stelt de Metropoolregio Rotterdam Den Haag in een reactie op het besluit om vanaf 2025 fors meer treinen te laten rijden tussen Den Haag en Rotterdam.

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt ruim driehonderd miljoen euro uit om het spoor tussen Rotterdan en Den Haag geschikt te maken voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Hierdoor kunnen reizigers op dit traject straks elke vijf minuten een trein nemen, zo stelt de minister.

De intensievere benutting van het spoor is volgens haar nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Per dienstregeling 2025 kunnen de extra treinen gaan rijden. De staatssecretaris: "Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit. Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten."

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. In Delft is de spoortunnel al aangelegd rekenend op vier sporen. Behalve uitbreiding van het spoor worden ook stations op het traject zo aangepast dat treinen sneller kunnen aankomen en vertrekken.

De aanpak van het spoortraject Den Haag-Rotterdam is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt gemaakt worden voor intensievere benutting door treinen die vaker per uur gaan rijden.

De Delftse wethouder en metropoolregiobestuurder Lennart Harpe stelt dat het nodig is dat er ook tussen Delft-Zuid en Schiedam vier sporen komen. "We moeten de ov-verbindingen robuust houden om die woningbouwopgave ook mogelijk te maken."

Daarin speelt ook de kwestie of Schiedam-Centrum een intercitystation blijft. De Schiedamse wethouder Marcel Houtkamp rekent erop dat de aanpassingen aan het spoor die daar voor nodig zijn - om stoppende en doorrijdende treinen op het drukke traject kwijt te kunnen - er gaan komen. Daarvoor zo ongeveer veertig miljoen euro nodig zijn. De regio wil daarover in gesprek met de staatssecretaris. Harpe: "Want dit is heel belangrijk voor een duurzame bereikbaarheid in de regio."

Staatsecretaris Van Veldhoven zegt in een reactie op de wensen van de metropoolregio dat ze het geld dat beschikbaar is, daar wil inzetten waar het het meest oplevert voor de reiziger. Daar komt het stuk tussen Rotterdam en Den Haag als heel positief uit naar voren. "We hebben nog meer geld, maar ik moet ook naar andere regio's kijken. Bijvoorbeeld bij Schiphol is het ook erg druk en ook Utrecht heeft grote uitdagingen. Maar we kijken natuurlijk nog naar het geheel."