Ever Given bij ECT; lossen containers kan beginnen

29-07-2021 Nieuws Redactie

De Ever Given bij een eerdere aanloop op de Maasvlakte; foto: Wikimedia Commons


ROTTERDAM - De strandparasols, tuinslangen en schoolagenda's waarnaar sommigen zo lang hebben uitgekeken, zijn in Rotterdam. De Ever Given meerde een uurtje geleden af in de Amazonehaven, bij ECT. Handelaars en verkopers van een scala aan huis-tuin-en-keukenproducten in Nederland en elders in Europa zijn benieuwd hoe het met hun bestellingen staat, die ergens in de duizenden containers aan boord de overtocht van het Verre Oosten naar hier hebben gemaakt. Maar ook voor producenten die verlegen zitten om een onderdeel van hun product in een container aan boord van het schip, is de aankomst een belangrijk moment.

Op 23 maart liep de Ever Given vast in het Suezkanaal, overdwars nog wel. Enkele weken later zouden de ladingbelanghebbenden in Europa de goederen aan boord van het schip hebben ontvangen, maar dat liep even anders. Het schip bleef de nodige dagen vastliggen, werd toen door Boskalis vlotgetrokken en vervolgens door de Egyptische autoriteiten weer aan de ketting gelegd. Want wie ging de rekening betalen, van Boskalis, en vooral voor de vertraging van al die schepen erachter in het smalle kanaal?

Begin deze maand mocht de Ever Given eindelijk vertrekken. En zelfs toen ging het allemaal veel langzamer dan verhoopt, want het was de afgelopen week erg druk aan de kades in West-Europa, de Ever Given moest wachten om in het strakke geplande schema bij de stuwadoors te komen. En zelfs vanmorgen leek de windkracht zes nog even roet in het eten te gooien.

Maar nu ligt 'het blokkeerschip' van Shoei Kisen Kaisha, in gebruik bij rederij Evergreen voor de kade. Het zal daar naar verwachting ook behoorlijk lang blijven liggen, omdat veel containers er in Rotterdam af moeten; Hamburg wordt bijvoorbeeld door de Ever Given niet aangedaan.

De komende dagen en weken - er is ook nog douane, de containers moeten worden vervoerd en gestript en de inhoud weer vervoerd in veel gevallen - zullen de ontvangers naar hun spullen gaan kijken. Is alles nog in goede staat, hoe heeft het weer op de lading ingewerkt? Sommige verladers zullen de containers niet komen halen; die zijn failliet, of niet langer geïnteresseerd in de lading, omdat zij vrezen dat het ophalen meer kost dan de waarde van de goederen nog is. Dat is heel duidelijk bij bijvoorbeeld verse waren als groenten en vis, maar wellicht ook bij mode-artikelen. ECT gaat het meemaken.

Uit de gang van zaken blijkt een van de nadelen van de arbeidsverdeling die er internationaal is gegroeid: veel productie naar China en omstreken. De maatschappij wordt er wel afhankelijker door van factoren waar ze niets over te vertellen heeft.


Gerelateerd