Categorieën

Service

Drie keer meer mensen met last geluid bij uitbreiding vliegveld

Drie keer meer mensen met last geluid bij uitbreiding vliegveld
Nieuws

Drie keer meer mensen met last geluid bij uitbreiding vliegveld

  • Redactie
  • 16-03-2016
  • Nieuws
Drie keer meer mensen met last geluid bij uitbreiding vliegveld
SCHIEDAM - Veel meer Schiedammers dan nu, krijgen last van het geluid van het vliegveld in Rotterdam. In totaal verdrievoudigt het aantal mensen dat woont in de zone rond de luchthaven met de meeste 'geluidsbelasting', als de plannen voor uitbreiding van het vliegveld doorgaan.

Dat staat te lezen in het rapport dat maandag werd uitgebracht door de luchthavenautoriteiten. Nu liggen nog 986 woningen in de zone met de meeste geluidsbelasting, als de uitbreidingsplannen worden gerealiseerd stijgt dat aantal naar ruim 3100. Daaronder veel woningen in Schiedam, en verder ook in Schiebroek en Bergschenhoek.

De uitbreidingsplannen zorgen voor een toename van het aantal vluchten van zestig naar 110 per dag.

Rotterdam The Hague Airport heeft de resultaten van onderzoeken naar de economische en milieueffecten van verdere ontwikkeling van de luchthaven  gepresenteerd aan gemeenten, bestuurders, bedrijfsleven en omwonenden van het vliegveld. Namens Schiedam schoof wethouder Patricia van Aaken afgelopen maandag aan bij het overleg. De onderzoeksresultaten zijn volgens de luchthaven nodig voor de besluitvorming over een nieuw luchthavenbesluit voor het vliegveld. Dat besluit - vast te stellen door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu - regelt wat er op een luchthaven aan vliegverkeer mag plaatsvinden, met bijvoorbeeld de maximale geluidsproductie per jaar van de vliegtuigen die de luchthaven gebruiken. Ook staan de openingstijden er in opgenomen en regelt het besluit beperkingen in ruimtelijke ordening als gevolg van milieueffecten. Verder komen waarborgen voor de veiligheid van het vliegverkeer in het besluit aan bod.

Het CDA in de Schiedamse gemeenteraad riep B&W vorige week op zich 'met alle bestuurlijke macht ernstig te verzetten' tegen de uitbreiding van het aantal vluchten. Volgens de fractie dwarsboomt het extra geluid de mogelijkheden op nieuwbouw van huizen in de stad. Schiedam heeft grote behoefte aan nieuwbouw, om mensen die willen verhuizen naar een groter en mooier huis voor de stad te behouden. Komt die nieuwbouw er niet, 'dan zullen mensen aan bovenkant van de woningmarkt de stad blijven verlaten en worden we het  afvoerpuntje van de regio'.

In de komende periode zullen zich intensieve gesprekken ontrollen tussen de directie van de luchthaven en 'betrokken partijen', waaronder vertegenwoordigers van de regio. De luchthaven - voor de meeste Schiedammers nog altijd 'Zestienhoven' - stelt voor 'een onafhankelijk informateur' te benoemen, die de gesprekken gaat leiden. Daarin staan 'de mogelijkheden naar een verruiming van de gebruiksmogelijkheden' centraal. Luchthavendirecteur Ron Louwerse heeft aangegeven het aantal bestemmingen met tien tot vijftien te willen uitbreiden. Het aantal jaarlijkse reizigers zou moeten groeien van 1,7 naar 2,9 miljoen.

De luchthaven zegt bij verdere ontwikkeling te streven naar een nieuwe balans tussen de economische aspecten enerzijds en de milieu belasting anderzijds. Zij benadrukt dan ook de toename van de werkgelegenheid bij uitbreiding van Zestienhoven. In het rapport noemt het vliegveld een aantal van vijftienhonderd extra banen, zestig procent van de bestaande werkgelegenheid.