Bezwaren tegen versterking talud Hoekse Lijn in Schiedam

23-01-2019 Nieuws Kor Kegel

De trein reed tenminste. De metro laat op zich wachten

SCHIEDAM – Softwareleverancier Bombardier is niet de enige veroorzaker van de vertragingen met de Hoekse Lijn. Er zijn langs het tracé van de nieuwe metrolijn ook versterkingen nodig van de taluds, waar deze afgeschoven zijn. Dat is het geval tussen Vlaardingen en Maassluis, maar ook in Schiedam – en tegen de werkzaamheden in Schiedam zijn omwonenden in verzet gekomen. De werkzaamheden lopen daardoor ‘wat vertraging’ op, liet het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam gisteren weten in een brief aan de Rotterdamse gemeenteraad.  

In december 2017 waren er afschuivingen van de taluds langs het traject van de Hoekse Lijn. Extra grond, die was aangebracht om de bestaande taluds te verbreden, was afgeschoven. Deskundigen onderzochten de oorzaak en zochten naar oplossingen. Er werd onderscheid gemaakt tussen maatregelen die de beschikbaarheid van de Hoekse Lijn zouden belemmeren en maatregelen die tijdens de test- of exploitatiefase konden worden uitgevoerd, zonder dat hierbij de planning rond de heringebruikname van het spoor hoeft te worden aangepast. 

Dat de bezwaarschriften in Schiedam de heropening van de lijn vertragen, is niet vanzelfsprekend. De versterking van het talud loopt vertraging op, maar mogelijk is dat toch allemaal gefikst binnen de termijn dat de Hoekse Lijn opengesteld wordt – wanneer dat ook zal zijn, want dat hangt allemaal af van de snelheid waarmee het Canadese bedrijf Bombardier de software honderd procent veilig heeft gemaakt. Een veiligheidsverklaring voor de Hoekse Lijn kon onlangs niet worden afgegeven, omdat de slagbomen nabij station Maassluis (Deltaweg) niet geheel sloten.  

De aanleg van de Blankenburgverbiding tussen de A20 (Vlaardingen) en de A15 (Rozenburg) onder Het Scheur door is ook van invloed op de voltooiing van de Hoekse Lijn. Aannemerscombinatie BAAK schuift in het weekend van 13 en 14 april een tunneldak in, waardoor een buitendienststelling van de Hoekse Lijn noodzakelijk is – zo deze dan ‘al’ in gebruik zijn genomen. Een buitendienststelling zal volgens BAAK meer dagen duren. “Om vervolgens de baan weer in oorspronkelijke staat terug te brengen is mogelijk een aanvullende buitendienststelling nodig”, schrijft burgemeester Ahmed Aboutaleb namens het Rotterdamse college van B & W. “Momenteel worden gesprekken gevoerd tussen RET, het projectbureau Hoekse Lijn en consortium BAAK over de planning van de buitendienststelling(en) en om te zorgen dat de overlast voor de reizigers van de Hoekse Lijn zo veel mogelijk wordt beperkt.”

Bedrijven Alle bedrijven »



Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date