Bewustwordingscampagne online vaardigheden

23-08-2022 Nieuws Advertorial

De bibliotheek is dé plek voor ondersteuning, informatie en uitleg ; foto: Bibliotheek Schiedam


SCHIEDAM - Miljoenen mensen van alle leeftijden hebben geen of onvoldoende online vaardigheden. Ze hebben geen of slecht toegang tot digitale mogelijkheden, waardoor ze kansen missen en achterop raken in de maatschappij. Wie niet aanhaakt lijkt verloren, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. In Schiedam heeft het onderwerp de aandacht van zowel de gemeente als de bibliotheek. Zij zijn gezamenlijk een bewustwordingscampagne gestart onder de noemer 'Jaar van Taal & Tools'.

In Nederland hebben tweeënhalf miljoen mensen van zestien jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of reke­nen. Dat is achttien procent van alle mensen in Nederland. Daarnaast hebben ongeveer vier miljoen mensen moeite om de huidige digitale ontwikkelingen bij te benen. Uit onderzoek is gebleken dat het percentage burgers in Schiedam dat over onvoldoende basisvaardigheden beschikt hoger ligt dan het landelijke gemiddelde, namelijk 32 procent van de inwoners van Schiedam.

Als je de taal niet goed beheerst en weinig digitale vaardigheden hebt, is het dagelijks leven geen makkie. Denk aan de instructies op je medicijndoosje of een afspraak maken met je dokter via een app of website. Of wat dacht je van onbemande tankstations met een betaalpaal of een mailtje van de school van je kinderen? Voor mensen die deze skills niet hebben, kan het leiden tot belemmering van carrièrekansen en uitsluiting in de samenleving.

De bibliotheek is dé plek voor ondersteuning, informatie en uitleg over bijvoorbeeld het leren van de Nederlandse taal en cursussen over computer, internet, je smartphone, tablet of e-reader. De bibliotheek beantwoordt je vragen over je DigiD, AOW, belastingen en toeslagen of verwijst je door naar de juiste instanties. En je kunt er terecht voor een taalcoach, taalcafé of leescafé.

Naast het bieden van deze ondersteuning, zal de bibliotheek zich blijven inzetten voor bewustwording onder ondernemers en het bedrijfsleven om ze attent te maken op de problematiek. En de kennis en vaardigheden zoveel mogelijk delen om de kansenongelijkheid weg te nemen.