Categorieën

Service

Aanleg rotonde Zwanensingel van start

Aanleg rotonde Zwanensingel van start
Nieuws

Aanleg rotonde Zwanensingel van start

  • Redactie/Vlaardingen24
  • 09-11-2019
  • Nieuws
Aanleg rotonde Zwanensingel van start

VLAARDINGEN - De gemeente Vlaardingen start maandag met de aanleg van de rotonde op de kruising Zwanensingel/Zwaluwenlaan. het wordt de eerste Vlaardingse rotonde volgens het cradle-to-cradle-principe: vrijwel alle materialen zijn herbruikbaar. "Een schoolvoorbeeld van duurzaamheid', aldus de gemeente. "Het wordt de meest duurzame rotonde van de regio.''

De aanleg van de rotonde is een lang gekoesterde wens van bewoners van Holy-Zuidoost. Het ontwerp is samen met de bewoners gemaakt en moet zorgen voor betere verkeersveiligheid en de verkeersdoorstroming. De Zwanensingel is het verlengde van de Schiedamse Laan van Bol'Es.

Na de herstructurering van de Zwanensingel in 2012 bleef het kruispunt Zwanensingel/Zwaluwenlaan een drukke plek waar mensen lastig konden oversteken, zo stelt de gemeente. Mede na pleidooien van bewonersvereniging De Toekomst besloot het Vlaardingse gemeentebestuur om hier een rotonde aan te leggen. Vrijliggende fietspaden en betere oversteekmogelijkheden maken de kruising veiliger voor fietsers en voetgangers. Ook het autoverkeer stroomt straks sneller door.

Vrijwel alle gebruikte materialen van de rotonde  zijn volledig recyclebaar. Bovendien zijn giftige stoffen zoveel als mogelijk uit de materialen gefilterd. Zo gebruikt de aannemer beton met een heel lage CO2-uitstoot: zeventig procent minder dan gebruikelijk. Ook is bewust afgestapt van asfalt als verharding van de rotonde. Niet alleen kost asfalt veel meer energie om te maken dan beton, het gaat ook veel korter mee. Beton blijft ongeveer zestig jaar in goede staat en asfalt vijftien jaar. Beton kent bovendien weinig onderhoud, aldus de plannenmakers: het is minder schadegevoelig en onkruid dringt niet door. Verder is beton in het donker beter zichtbaar dan zwart asfalt. Zowel de autorijbanen en fietspaden als de trottoirs en de ventweg van de rotonde worden van beton.

De rotonde krijgt kleurige en duurzame beplanting. Omwonenden hebben meegedacht over het groen op het middeneiland en de zijvlakken rondom de rotonde. Het gekozen groen levert een bijdrage aan de biodiversiteit van Vlaardingen. Ook is het groen speciaal geselecteerd om fijnstof te vangen en daarmee de lucht te filteren. Niet alleen het groen rondom de rotonde wordt duurzaam ingericht. Ook op de hoek en strook van de flat Zwanensingel/Zwaluwenlaan komen nieuwe struiken en planten, in overleg met de bewoners.

Nog een innovatie: de fietspaden worden uitgevoerd in rood beton in plaats van asfalt met rode coating. Het voordeel hiervan is dat je geen toxische stoffen hoeft te gebruiken voor het rood maken van de fietspaden. Beton kun je namelijk kleuren met natuurlijke kleurstoffen. Ook krijgen de fietspaden rijwielvriendelijke stoepbanden. Mocht een fietser uit balans raken, dan zorgt de schuine stoeprand ervoor dat hij makkelijker blijft rijden en niet valt. De rotonde draagt zo bij aan het fietsklimaat in Vlaardingen, ook door de veiliger inrichting van het verkeer.

Tijdens de aanleg van de rotonde, die naar verwachting tot medio januari duurt, leidt de gemeente het verkeer om. De parkeerplaatsen aan de Zwaluwenlaan blijven voorlopig bereikbaar. De parkeerplaatsen aan de overzijde van de Zwaluwenlaan blijven bereikbaar via de inrit of via de calamiteitendoorsteek.Vanuit Schiedam is de belangrijkste omleidingsroute via de Hargalaan.