Categorieën

Service

716 ter hoogte van Middelburg en route naar Sunk South

716 ter hoogte van Middelburg en route naar Sunk South
Nieuws

716 ter hoogte van Middelburg en route naar Sunk South

  • Ingezonden/Dirk Allewelt
  • 22-07-2021
  • Nieuws
716 ter hoogte van Middelburg en route naar Sunk South

De zwart-wit foto is tijdens de oplevering van de 'GT Victory' in 1976 toen nog 'Haabas'; foto: Collectie B.A.S.M. - afdeling Buitenland C.W. Boon & Friends


INGEZONDEN - De drijvende kraan 716 is nu vier dagen onderweg van Runcorn (regio Manchester) naar Newcastle on Tyne. Samen met de zeesleper GT Victory is 'the 250 ton crane' onderweg naar Newcastle. Dirk Allewelt van stichting Erfgoed Werf Gusto brengt verslag uit van het transport van de kraan die in 1937 bij de Gusto werd gebouwd.

Het artikel over de 716 dat Schiedam24 gisteren publiceerde vindt u hier.

"De ‘GT Victory’ met de oude Gusto-kraan met het bouwnummer 716 op sleep was vanochtend via het Nauw van Calais aangekomen, ter hoogte van de monding van de Thames bij Southend - als we dat op een lijn naar Nederland doortrekken is dat ter hoogte van Middelburg. De weersvooruitzichten voor de Noordzee zijn in vergelijking met het Kanaal, dat de sleep vannacht verliet, iets minder gunstig voor de '716’. De golfslag neemt door de sterkere wind iets toe. De wind is op dit moment Beaufort 3 en dat is voor de '716’ de maximale windkracht waaronder de oude kraan op zee vervoerd mag worden van de Engelse Marine Coastguard Agency (MCA) en haar verzekeraars.

De ‘GT Victory’ koerst nu af op een route in de Noordzee met de prozaïsche naam ‘Sunk South TSS’. TSS (Traffic Separation Scheme) is een scheepsbegeleidingssysteem aangegeven met enorme boeien (Sunks), dat in 2007 ontwikkeld is om op zeer drukke vaarroutes, zoals de Noordzee, verschillende ‘vaststaande verplichte routes’ aan te houden. Dit is gedaan om mogelijke aanvaringen in de wirwar van schepen tot een minimum te beperken. Deze route volgend zal zij waarschijnlijk later op de dag afmeren in Great Yarmouth om brandstof in te nemen voor de 'GT Victory’ (vroeger heette dat bunkeren). Tevens zal gekeken worden hoe de wind en zee-deining zich zullen ontwikkelen en wordt besloten wanneer de laatste etappe kan beginnen naar Newcastle.

Dit is een goede gelegenheid om eens wat nader kennis te maken met dat al 46 jaar oude ‘werkpaard', dat de 716 naar Newcastle brengt! De zeesleper ‘GT Victory’ is in 1976 gebouwd in… Nederland. De sleper is op de helling gezet bij de scheepswerf ‘Lastdrager’ W. Visser & Zn B.V. te Den Helder onder bouwnummer 81. De tewaterlating was in april 1976 en het schip werd in augustus van datzelfde jaar afgeleverd aan de Noorse opdrachtgever J.T. Haaland & Sonn AS. In juli 1976 kreeg de sleper als doopnaam ‘Haabas'. Haar thuishaven werd Stavanger. In 2011 werd het schip aangekocht door een Engels bedrijf en kreeg zij als thuishaven Falmouth en ook haar huidige naam 'Victory’. Haar huidige eigenaar Griffin Towage (vandaar het voorvoegsel GT voor de naam) kocht de zeesleper in augustus 2020 en gaf haar als thuishaven Poole. Op de website staat voor de liefhebbers een filmpje met een opname van de machinekamer van de ‘GT Victory'."

Beeld hieronder: locatie van de sleep vanochtend, via I: Vesselfinder.com.