29 Meter onder NAP bij bouw van Blankenburgverbinding

08-07-2021 Nieuws Redactie/Flashphoto

Foto's: FlashphotoNL


VLAARDINGEN - Er staan twee belangrijke mijlpalen voor de deur bij de bouw van de Maasdeltatunnel die Vlaardingen met Rozenburg gaat verbinden (onderdeel van de Blankenburgverbinding): het storten van de eerste tunnelvloer en het begin van de buw van de tunneldelen.

Dat maakten Rijkswaterstaat en bouwconsortium Baak vandaag bekend. Zij gaven vanmorgen tekst en uitleg over het storten van de diepste tunnelvloer van de toerit op 29 meter onder NAP. Duikers gaan zo diep onder water in de bouwkuip helpen met het storten van onderwaterbeton en het verankeren van diverse bouwelementen. Elke duiker blijft maximaal 35 minuten onder water, zo viel vanmorgen te leren. In totaal worden zodoende 175 duikers ingezet bij de bouw van de tunnel.

De Maasdeltatunnel, onderdeel van de Blankenburgverbinding, is de zinktunnel onder het Scheur die vanaf 2024 Vlaardingen met Rozenburg verbindt. Voor de bouw van de toeritten op het land is het werkgebied opgedeeld in compartimenten. In Rozenburg staan vier compartimenten inmiddels vol water. Dit is nodig om tegendruk aan het grondwater te geven. Het deel dat zich het dichtst bij Het Scheur (in de volksmond vaak ten onrechte de Nieuwe Waterweg genoemd) bevindt, is op het diepste punt uitgegraven tot zo'n 29 meter diep. Hier wordt volgende week de eerste tunnelvloer gestort.

Het deel van de Maasdeltatunnel dat onder het Scheur komt te liggen, wordt opgebouwd met twee tunnelelementen. Deze elementen zijn circa 200 en 180 meter lang en worden gebouwd in het droogdok van Damen Verolme Rotterdam.

Volgens Rijkswaterstaat loopt de bouw volgens planning. De opening van de toltunnel staat gepland in 2024.

Bekijk de foto's



Gerelateerd