Nieuwe Waterweg: honderdvijftig jaar en nooit af

31-10-2016 Nieuws Redactie

SCHIEDAM - Honderdvijftig jaar geleden gaf kroonprins Willem van Oranje het startsein voor de aanleg van de Nieuwe Waterweg. Vandaag werd daar uitgebreid bij stilgestaan. Dat het kunststuk van toen nog steeds niet af is, bleek ook: de komende tijd wordt het kanaal verder uitgediept.

Minister Melanie Schultz van Haegen, van Infrastructuur en Milieu, onderstreepte in een toespraak bij het Keringhuis van de Maeslantkering het belang van de Nieuwe Waterweg. “Door de aanleg ervan kon Rotterdam uitgroeien tot een belangrijke wereldhavenstad en de grootste van Europa.”

Jan Hendrik Dronkers, directeur-generaal van Rijkswaterstaat, opende vandaag in het Keringhuis een expositie over het ontstaan van de nieuwe Waterweg en wat het kanaal de regio en de wereld heeft gebracht. “De Nieuwe Waterweg is al honderdvijftig jaar volop in beweging. En dat blijft zo", aldus Dronkers. Hij kondigde het uitdiepen aan, samen met Ronald Paul, van het Havenbedrijf Rotterdam. Rijkswaterstaat en het havenbedrijf pakken deze werkzaamheden samen op.

Paul toonde zich daar zeer over te spreken: ‘De verdieping van de Nieuwe Waterweg en de Botlek betekenen goed nieuws voor de bedrijven in de haven, voor de economie in de regio en voor de duurzame groeikansen van de haven op lange termijn. Ik ben ervan overtuigd dat deze vaarweg- en havenverdieping net zo succesvol zal zijn als die uit het verleden."

De viering van honderdvijftig jaar Nieuwe Waterweg kende een uitgebreid programma. 's Ochtend hielden schoolkinderen een kruiwagenrace die symbool stond voor de starthandeling van de aanleg van het kanaal in 1866. De toenmalige kroonprins stak toen de eerste spade in de grond. Zijn kruiwagen en spade zijn bewaard gebleven. Ter gelegenheid van het jubileum staat die kruiwagen met spade nu voor enkele maanden in het Fort 1881 in Hoek van Holland. Daar is vandaag de tweede tentoonstelling geopend, over de ontwikkeling van de Nieuwe Waterweg. Ahmed Aboutaleb, burgemeester van Rotterdam, opende die expositie.

Een parade van schepen zette de festiviteiten extra luister bij. Een oud stoomvrachtschip, een nieuwe sleepboot, een modern baggerschip en een passagierschip maakten deel uit van deze parade. Zij voeren van de Maeslantkering naar het fort. Aboutaleb: “De Nieuwe Waterweg heeft de Rotterdamse haven een enorme boost gegeven, de stad Rotterdam groeide uit tot een internationale metropool en de Rotterdamse haven tot de grootste haven van de wereld. De Nieuwe Waterweg is de Champs-Élysées van de internationale handel, de Broadway van de petrochemie.” 

Gerelateerd