Categorieën

Service

Nieuw bedrijf bezorgt boodschappen in Schiedam aan huis

Nieuw bedrijf bezorgt boodschappen in Schiedam aan huis
Wonen

Nieuw bedrijf bezorgt boodschappen in Schiedam aan huis

  • Redactie
  • 09-05-2017
  • Wonen
Nieuw bedrijf bezorgt boodschappen in Schiedam aan huis

Picnic-bezorging in Amersfoort

SCHIEDAM - Onlinesupermarkt Picnic breidt uit naar Schiedam. Ook in Vlaardingen en de Rotterdamse wijk Overschie kunnen bewoners vanaf eind deze maand hun  boodschappen aan huis laten bezorgen. 

Picnic is bezig zijn dienstverlening landelijk 'uit te rollen'. Dat is mogelijk geworden door een forse investering van honderd miljoen euro door beleggingsfondsen van enkele rijke families. De onlinesupermarkt zal de komende jaren in steeds meer steden actief worden.

Het bedrijf groeit als kool: al dit jaar denkt het werk te bieden aan ruim tweeduizend mensen. In de nabije toekomst ziet Picnic zichzelf als werkgever van tenminste tienduizend medewerkers.

De websuper ging vorige week van start in Den Haag en Scheveningen en begon kortgeleden in Delft, Rijswijk, Leidschendam, Voorburg, Nootdorp, Delfgauw, Den Hoorn, Bennekom, Ede, Veenendaal, Nieuwegein, Houten en IJsselstein. In de tweede helft van dit jaar volgen nog steden als Apeldoorn, Gouda, Lelystad en Zoetermeer. In maart opende Picnic een groter distributiecentrum in Utrecht om in deze snelle expansie te kunnen voorzien. De uitbreidingsplannen vormen een forse vergroting van het bedieningsgebied van de super.

Rotterdam wordt wijk voor wijk aangepakt, stelt Michiel Muller, mede-oprichter van Picnic. Dit vanwege de grootte van de Maasstad. Inwoners van Schiedam en Vlaardingen zullen wel in één keer tegelijk klant kunnen worden van de supermarkt. In het straatbeeld zullen vanaf 31 mei de duurzaam aangedreven bezorgwagentjes van het bedrijf te zien zijn. 'Inschrijven' als klant is nu al mogelijk. Picnic is ook al begonnen met het werven van bezorgers in Schiedam en elders. 

Picnic laat zich voorstaan op zijn duurzame aanpak. De wagentjes waarmee de boodschappen thuis worden bezorgd zijn milieuvriendelijk want elektrisch aangedreven, zijn stil en staan niet in de weg, want compact. Boodschappen bezorgen betekent volgens het bedrijf bovendien een vermindering van de uitstoot van kooldioxide door de auto's van mensen die boodschappen doen. Verder stelt Picnic een einde te maken aan voedselverspilling, omdat het 'alleen díe levensmiddelen inkoopt die ook daadwerkelijk zijn besteld'. Op die manier gaat er niets verloren.

De nieuwe bezorgdienst slaat aan, zo bevestigde onlangs het Koopstromen Onderzoek 2016 van I&O Research. "Het aantal mensen dat online zijn dagelijkse boodschappen doet steeg overal, maar nergens groeide het marktaandeel zo hard als in Amersfoort, de stad waar Picnic anderhalf jaar geleden begon", aldus het bedrijf zelf. "De onderzoekers spreken dan ook van ‘het Picnic-effect’." Picnic bezorgt inmiddels met negentig wagentjes de boodschappen bij ruim dertigduizend klanten in Amersfoort, Leusden, Soest, Utrecht, Maarssen en Almere. 

Picnic heeft nog voor de bezorgdienst van start ging veel werk gemaakt van het optimaliseren van het afleverproces. Tussenschakels worden uitgebannen, de klant kiest welke rit het beste uitkomt en weet via de 'Picnic-boodschappenradar' tot op de minuut wanneer bezorgd wordt. De kosten van deze nieuwe manier van distributie zijn zo laag, dat de bezorging gratis is en de boodschappen daarnaast de laagste prijs hebben, aldus het bedrijf.

Picnic is een initiatief van een zestal Nederlandse ondernemers: internetondernemers Joris Beckers en Frederik Nieuwenhuys waren de eigenaren van Fredhopper, de ontwikkelaar van personalisatiesoftware voor webwinkels. Serie-ondernemer Michiel Muller stond eerder aan de wieg van de onbemande tankstations Tango en ANWB-concurrent Route Mobiel, Bas Verheijen is voormalig marketing-directeur van Albert Heijn en C1000 en ondernemer Bouke van der Wal is eigenaar van supermarktketen Boni. Recent is ook retailondernemer Gerard Scheij in het bedrijf gestapt.