Damen wint Logistiekprijs

30-11-2017 Nieuws Redactie

SCHIEDAM - Damen wint de Logistiekprijs 2017. Gisteravond werden bloemen en oorkonde behorend bij de titel, overhandigd tijdens een feestelijk gala in de Utrechtse Jaarbeurs.

De prijs voor de scheepsbouwer/-reparateur werd door de Vereniging Logistiek Management toegekend vanwege de efficiënte wijze waarmee het bedrijf, met een grote vestiging in Schiedam, omgaat met productiecapaciteit en voorraden. Belangrijke succesfactor daartoe is het modulaire bouwen van schepen. Damen is stapte enkele jaren geleden over op het op voorraad bouwen van casco schepen. Van scheepstypen die frequent worden verkocht uiteraard. Het casco vergt ongeveer twintig procent van de totale kosten van een schip. Dat is mogelijk door modulair te bouwen. Zodoende kunnen achteraf bijvoorbeeld motoren relatief eenvoudig worden ingepast.

Die werkwijze maakt het weer mogelijk dat snel kan worden geleverd - er ligt immers al een deel van het schip 'op de plank' - en dat er gezocht kan worden naar goedkope productiewijzen, bijvoorbeeld door veel te laten bouwen op werven in Roemenië, Polen en China. Via slimme logistiek komen de vaak kolossale onderdelen dan naar Nederland waar het geheel in elkaar wordt gezet.

Een voorbeeld van die werkwijze was de productie van vier bevoorradingsschepen, die door Damen op de modulaire manier werd aangepakt en waarvoor de onderdelen via een transport met vele rompen en andere onderdelen op een schip vanuit Azië werd verricht. Daarvoor werden speciale 'wiegjes' voor de schepen ontworpen, om ze goed vast te leggen. "We hebben tot 22 schepen in een keer vervoerd, op een enkel schip voor zwaar transport", aldus Jason Bronscheer, operationeel directeur van Damen.

Hij is blij met de prijs maar ziet het nog niet als bekroning - en eind - van een proces. “Er valt nog zeker het een en ander te verbeteren in onze manier van plannen en in de samenwerking binnen de logistieke keten."

Juryvoorzitter prof. Jos van Hillegersberg wees bij de uitreiking op de ingewikkelde situatie waarin Damen vaak verkeert als het gaat om de keuze van een productielocatie. “Soms zijn er politieke afwegingen die Damen er toe doen besluiten om in bepaalde landen te produceren. Dankzij het modulaire ontwerp vindt in een later stadium de eindassemblage plaats op de beste plek en het juiste moment. Damen doet dat op een uitstekende manier door een hele slimme afstemming tussen productie, logistiek en service. En dat wereldwijd.” Het modulaire productieproces is volgens het juryrapport uniek in de scheepsbouw.

Volgens Damen kwamen bij de presentatie van de werkwijze aan de jury ook extra aspecten van de werkwijze in het bedrijf aan het licht. "Zoals de betrokkenheid van het personeel. Die nemen we heel serieus: iedere twee jaar laten we een onafhandelijke onderzoek uitvoeren naar de mening over het werk van onze negenduizend werknemers op 33 scheepswerven wereldwijd."






Gerelateerd