Crowdfunden voor Schiedams Boekhuis

06-08-2015 Nieuws Ted Konings

Annette Jongen: Er hoort een boekwinkel op de Hoogstraat

SCHIEDAM - Het Schiedams Boekhuis start vandaag de crowdfundingcampagne. Met behulp van investeerders en inkopers willen de initiatiefnemers in maximaal drie maanden veertigduizend euro bij elkaar brengen. Als dat geld er komt, wordt Schiedam een boekwinkel rijker.

Annette Jongen is de drijvende kracht achter de campagne. Met Rob Dijkstra, bekend van de Boekfabriek en raadslid Jeroen Ooijevaar als denktank aan boord, stuurt zij al enkele maanden volle kracht aan op realisatie van het Schiedams Boekhuis. “Het duurt helaas allemaal veel langer dan gedacht”, vertelt Jongen. Crowdfunding vraagt het vastleggen van plannen en afspraken zodat mogelijke donateurs/investeerders een goede indruk krijgen van de gang van zaken. Maar vergt ook veel extra inspanningen als plannen al doende steeds een beetje andere vorm krijgen.

Zo was er sprake van het oprichten van een coöperatie, als organisatievorm achter het boekhuis. Dat blijkt echter een behoorlijk dure optie, zodat daarvan is afgezien. Verder wilde Jongen zaken doen met inkoopcombinatie Libris, maar die bleek niet met het Schiedams Boekhuis in zee te willen gaan. Overigens kan zo'n teleurstelling ook gunstig uitpakken: doordat de minimale omzet die Libris vereist nu niet nodig is, kan het boekhuis ook toewerken naar een lagere omzet. Om die te realiseren zijn ook minder middelen (denk aan de voorraad bijvoorbeeld) nodig, zodat het startbedrag ook omlaag kon.

Maar nu is het toch zo ver. Een dezer dagen zal de website die de crowdfunding mogelijk moet maken, worden opengesteld. Het gaat om de site www.crowdaboutnow.nl.

Sympathisanten en mensen die uit zijn op financieel gewin, kunnen via de site een bedrag inleggen. “Het wordt een lening of voorverkoop”, aldus Jongen. Voorverkoop betekent zo veel als dat mensen voor het bedrag dat ze inleggen, plus tien procent extra, boeken en cadeau-artikelen mogen uitzoeken. Na realisatie van de winkel, uiteraard. Want bij crowdfunding is het zo dat als het streefbedrag niet wordt gehaald, het hele plan niet doorgaat en de inleggers hun geld terug ontvangen.

De veertigduizend euro heeft Jongen nodig, onder meer voor een startvoorraad, de inventaris voor een winkel, en voor automatisering. Een belangrijke factor van het geambieerde succes voor het boekhuis wordt de website. “We worden echt een offline en online winkel. Ik ga veel doen met sociale media en bestellen wordt bijvoorbeeld mogelijk via QR-codes (het bekende vierkantje met de streepjes en blokjes-red.) en boeken worden thuisbezorgd”, aldus Jongen. Zij plant de winkel ook zes dagen in de week te openen, van dinsdag tot en met zondag.

De onderneemster verwacht veel van samenwerking met lokale ondernemers en culturele organisatie. “De intentie is er al om met Pro6 tot een kruisbestuiving te komen: zie kunnen hun meubels hier tonen en ik kan boeken aanbieden in hun pand.” Lezingen, signeersessies, borrels en workshops, het moet bruisen in het Schiedams Boekhuis.

Het resultaat moet een boekenwinkel zijn 'waar iedere Schiedammer zich thuis voelt'. “Met een leestafel met referentieboeken, ruim opgezet, met luie zitplek. Het moet een beleving worden om in het Schiedams Boekhuis te zijn.” Jongen ziet dan wel iets als de nieuwe bibliotheek voor zich. “Die sfeer ja, maar dan met meer boeken.”

Om zo'n plek te kunnen worden, wil Jongen per se niet de deuren openen van een pijpenlaatje. Voor haar staat al lang vast dat de beste plek voor het boekhuis toch de Hoogstraat is. “Liefst een ruim, breed pand.”

Jongen heeft er alle vertrouwen in dat er plek is voor een tweede boekwinkel in Schiedam, naast Post Scriptum in noord. Een boekwinkel heeft ook grote voordelen op een internetleverancier. “Ik ken de lokale markt en de bewoners van Schiedam.” Jongen dreef een jaar of tien geleden al eerder een boekhandel in de stad. Met de goede technologie kun je als winkelier ook de voordelen van grote internetwinkels behalen. “Voorraden klein houden, snel leveren. De passie die een ondernemer in eigen stad op kan brengen, daarmee moet je het van de concerns winnen.”

Het gaat er bij Jongen ook niet in dat er vandaag de dag minder gelezen wordt dan tien, twintig of dertig jaar geleden. “De manier van lezen is veranderd. Maar kijk hoeveel boeken John Green verkocht, of hoe Dolf Weerwolfje gelezen wordt.”

 




Gerelateerd