Toch even bericht van The Flying Angel

01-05-2020 Gezond Redactie

Jos Hilberding kwam even langszij namens de zeemanskerk; foto: The Flying Angel


SCHIEDAM - Schiedam kent veel van die stille krachten, en een paar daarvan vind je zeker bij zeemanskerk Thy Flying Angel.

Die 'veilige haven' voor zeevarenden, onder de rook van Huisman en Damen, is al wekenlang gesloten voor bezoek, dus voor de opvarenden van schepen die aanmeren in de Rotterdamse haven.

De mensen van het zeemanshuis, verbonden aan The Mission to Seafarers, laten het daarbij allicht niet zitten. Zij vonden in een fonds van het havenbedrijf de sponsor die nodig was om toch een geste naar de zeelieden te kunnen maken: een toilettas met verzorgingsartikelen plus een simkaart met beltegoed, beide onmisbaar in het leven van een zeeman (of -vrouw) maar lang niet vanzelfsprekend aanwezig.

Jos Hilberding, vrijwilliger van The Flying Angel nam gisteren de pakketjes onder de arm en ging er mee de schepen af. "Vandaag negen schepen bezocht", meldt hij. Niet de grootste schepen en ook niet (meestal zijn dat dezelfde) de schepen die beveiligd liggen achter hekken volgens de SPSS-code, maar schepen aan de Parkkade, de Lloydkade, in de stad. Bijkomend voordeel: daar volstonden vijf tot tien pakketjes per schip, grotere schepen kennen uiteraard meer opvarenden.

Aan boord kwam hij niet, hij zou niet willen, want veiligheid voorop. Maar de meeste kapiteins weigeren ook bezoek, want ja, ieder kan natuurlijk het virus aan boord brengen. Wat dat betreft zijn er dezer dagen weinig omgevingen zekerder vrij van Corona dan de schepen die de wereldzeeën over varen. Het is ook een reden dat dominee Dennis Woodward, verbonden aan de zeemanskerk, bijna werkloos is; hij komt niet meer aan boord van de schepen die in de haven aanleggen.

Dat is tegelijk wel een bron van zorg voor het zeemanshuis, en trouwens ook voor zeeliedenbond Nautilus waaraan Hilberding verbonden is. "Bang voor besmetting worden aflossingen uitgesteld." Maar dat betekent wel dat scheepslui langer moeten doorvaren.

Zodoende kwamen de schoonheidsmiddeltjes en de telefoonkaarten goed van pas. Hilberding legt uit dat lang niet alle scheepvaartmaatschappijen abonnementen hebben die zorgen dat er internet per satelliet aan boord is. Dat is een reden te meer waarom de zeelui naar The Flying Angel komen: daar kunnen ze bellen en internetten. Maar veel scheepvaartmaatschappijen en kapiteins staan dezer dagen niet langer toe dat de opvarenden het schip verlaten, ook weer bang voor Coronabesmettingen. Want het kan wel, het virus aan boord, zoals eerder deze maand het geval bleek op de Saipem FDS (zie dit artikel).

Vandaag maakten twee andere vrijwilligers de ronde over de 'vrije' kades van de Rotterdamse haven. Ze hebben de tijd: The Flying Angel ging half maart dicht, omdat het als een horecagelegenheid wordt gezien. Maar ook zonder horeca zou het zeemanshuis dicht zijn, aldus Hilberding. "Want, ja, van boord om een keutje te leggen of voor een gesprek mogen de zeevarenden niet." Precies: Corona.

Bekijk de foto's



Gerelateerd