Categorieën

Service

Nieuwe functie bij Facilicom: Happy Officer

Nieuwe functie bij Facilicom: Happy Officer
Gezond

Nieuwe functie bij Facilicom: Happy Officer

  • Redactie
  • 12-04-2019
  • Gezond
Nieuwe functie bij Facilicom: Happy Officer

Foto: Facilicom


SCHIEDAM - Facilicom creëert een nieuwe functie binnen het bedrijf: die van 'Happy Officers'. Belangrijkste opdracht van deze nieuwe functionarissen: het geluk op de werkvloer bevorderen.

De Schiedamse facilitair en technisch dienstverlener, die ook caterings- en bewakingsdiensten en thuiszorg levert, benoemde maar liefst vijftig Happy Officers. Experts in werkgeluk moeten zij worden, met de rol hun kennis en kunde over te brengen op hun collega's en zelfs de mesen in de bedrijven waar de schoonmakers of bewakers van Facilicom over de vloer komen.

Facilicom wil werken aan 'een inspirerende omgeving voor ieder', aldus directeur Martine Geurts. Die taakstelling vond zijn vervolg in 'een focus op werkgeluk'. “Mensen die gelukkiger zijn in hun werk, presteren beter, blijven langer ergens werken en zijn minder vaak ziek. Dat is iets waar we absoluut in geloven”, aldus Geurts. Volgens cijfers die zij noemt voelt wereldwijd een op de zes werknemers zich ongelukkig op het werk. In Nederland zou (volgens cijfers uit 2017) 27 procent van de werkende mensen één of meer slechte dagen per week op het werk hebben.

Facilicom wil zijn wereldwijd 32.000 werknemers werkgeluk laten ervaren. De mensen van hen werken op locatie bij een klant. “Maar de inspirerende werkomgeving bij onze klanten begint intern”, aldus Geurts.

De Happy Officers zijn medewerkers van de verschillende Facilicombedrijven die gaan fungeren als 'ambassadeurs voor werkgeluk'. Ze hebben zelf gesolliciteerd op de interne vacature. Voorafgaand aan hun benoeming volgen zij een training, afhankelijk van hun interesse. Happy Officers kunnen straks workshops geven aan managers van de divisies, een plan van aanpak maken om werkgeluk in hun eigen team te optimaliseren of actief uit te dragen.

Geurts stelt zich vooralsnog een beperkt doel. “Ik verwacht echt niet dat we in 2019 alleen maar blij en gelukkig zijn en joepie roepen”, zegt ze. “Maar als negentig procent van de collega’s aan het eind van dit jaar heeft gemerkt dat er aandacht is voor werkgeluk, is dat al een heel mooi resultaat.”