Tunneldosering boosdoener files Vijfsluizen

19-04-2018 Auto Ingezonden: Gertjan van der Vaart


INGEZONDEN - Op 22 maart 2017 werd er gestart met de renovatie van knooppunt Vijfsluizen. Het doel van de renovatie was het creëren van een betere doorstroming tussen  Vlaardingen en Schiedam en het bereikbaar houden van de industriegebieden. Van de doorstroming is tot op heden geen sprake, de opstoppingen worden niet veroorzaakt door de nieuwe situatie op het knooppunt, maar door de situatie op de snelweg A4.

Zelf rij ik ieder dag dezelfde route en ieder dag is het hetzelfde liedje. Ieder dag rond de spits is er een file met langzaam rijdend en stilstaand verkeer op de A4, deze file wordt veroorzaakt door het beleid van het ministerie van Verkeer en Waterstaat dat uit veiligheidsoverweging er voor kiest om in de Ketheltunnel tunneldosering toe te passen. De tunneldosering is er voor om te zorgen dat er in de Ketheltunnel geen kop-staartbotsingen plaatsvinden. Aan het einde van de tunnel wordt die tunneldosering opgeheven.

Men zou dan denken dat er dan gewoon doorgereden kan en mag worden, maar dat is dus niet het geval. Doordat men langzaam uit de tunnel komt en vrachtwagens niet gelijk op snelheid zijn, treden door de lussen in de weg weer de matrixborden in werking, wat weer inhoudt dat men langzamer moet gaan rijden. Met als gevolg dat er langzaam rijdend en stilstaan verkeer is op de A4 richting Beneluxtunnel. Dit heeft weer als gevolg dat het verkeer uit Vlaardingen en Schiedam in de file staat op de toegangswegen naar de A4. Wat weer als gevolg heeft dat er in zowel Schiedam als Vlaardingen gevaarlijke situaties ontstaan: weggebruikers hebben niet het geduld om netjes achter aan te sluiten. Zij scheuren liever langs de wachtende rij auto’s om op het laatste moment in te voegen, zelfs voorbij de verdrijvingsvakken. Ook blokkeren ze de kruispunten aan de Vlaardingse en Schiedamse zijde, waar door een nog grotere chaos ontstaat.

Dus gemeente Vlaardingen en Schiedam: pak de handschoen op en ga het gevecht aan, met Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat, om er voor te zorgen dat de doorstroming op de A4 verbetert, zeker nu men van plan is om de A4 tussen de Ketheltunnel en Den Hoorn te voorzien van extra rijstroken om de doorstroming te verbeteren.

Die doorstroming zal nooit verbeteren als Rijkswaterstaat en het ministerie van Verkeer en Waterstaat er voorstander van blijven om in de Ketheltunnel tunneldosering toe te passen. Laat staan dat als dadelijk de Blankenburgtunnel er daadwerkelijk komt, waar moet dan al het verkeer heen? De A20 van Hoek van Holland naar Gouda zal verbreed moeten worden en alle aansluitende wegen.

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat en Rijkswaterstaat geven aan dat als er mensen zijn die goede ideeën hebben om de doorstroming op de A4 te verbeteren. dat zij dit dan graag horen.

Gertjan van der Vaart

Gerelateerd
Reacties
Bedrijven Alle bedrijven »


Vacatures Alle vacatures »
Altijd Up-to-date