Categorieën

Service

Een tram door Midden-Delfland

Een tram door Midden-Delfland
Wonen

Een tram door Midden-Delfland

  • Han van der Horst
  • 23-04-2017
  • Wonen
Een tram door Midden-Delfland

NVBS-tram, in 1967 nog in Midden-Delfland

COLUMN - Afgelopen week hebben allemaal studenten van de TU Delft toekomstplannen voor Schiedam gepresenteerd. Het leuke van die plannen was dat de deelnemers aan het project geen plaatselijk denkraam hadden. Ze ploegden dwars door onze heilige huisjes heen en kwamen op opmerkelijke ideeën, zoals een ondertunneling hier en daar van de Poldervaart om het Beatrixpark beter bereikbaar te maken voor de Kethelaars. Kijk maar eens hier.

Ook wilden ze aan de rand bij de spoorweg meer woningen bouwen. Dat komt gevaarlijk in de buurt van het prachtige volkstuinenpark waar niet alleen de tuiniers, maar ook de vele wandelaars zoveel genoegen aan beleven. Maar dat voelen die jongens en die meisjes uit Delft niet zo aan. Wij Schiedammers wél en dat geeft ons dan weer de kans de kersen van hun taart te pikken die ons wel goed smaken.

De studenten waren bijvoorbeeld op een idee gekomen dat in Schiedam wel vaker geopperd is, maar nooit tot uitvoering kwam en in overlegsituaties altijd van tafel wordt geluld: het met elkaar verbinden van RET-tramlijn 21 en HTM-lijn 1. Dan kan er een interlokale verbinding ontstaan tussen het Marconiplein en Scheveningen Noorderstrand, dwars door Schiedam, Kethel, Delft, Rijswijk en Den Haag heen. Zo'n tramlijn zou met name voor de buitenwijken van die gemeentes een uitkomst zijn. Nu verliezen reizigers veel tijd omdat wie bijvoorbeeld van Woudhoek naar Delft moet, eerst naar station Schiedam Centrum moet reizen om daar over te stappen. Vaste gebruikers van het openbaar weten dat het grote tijdverlies zit in het overstappen en de daarmee gepaard gaande wachttijden. Als je in één keer door kunt rijden, ben je meestal het snelst op je bestemming.

Het doortrekken van de tramlijn betekent het aanleggen van een kilometer of drie spoor opzij van de Harreweg, want het ligt voor de hand dat je er een vrije trambaan van maakt. Het belangrijkste bezwaar daar tegen schijnt te zijn dat hierdoor Midden-Delfland in zijn landelijke schoonheid wordt aangetast. Dat is natuurlijk flauwekul. Het ooit zo indrukwekkende weidegebied is voor een belangrijk gedeelte verparkt. Het is aangenaam wandel- en fietsgebied geworden, maar het heeft niet zo veel meer met het oorspronkelijke cultuurlandschap te maken. Dan kan zo´n tram er nog wel bij, zeker nu de A4 ook tot stand is gebracht. Bovendien: op oude foto´s kun je zien dat heel Nederland ooit was doorsneden met tramlijnen en die deden de landelijke schoonheid nauwelijks geweld aan. Een stuk opzij van de Gaag liep een stoomtram, die Maassluis met Delft via Maasland en Schipluiden in verbinding bracht. Dat is nu een fietspad en de overgebleven stationnetjes worden met liefde als monumenten bewaard. Henk Groenendaal heeft daar een prachtig filmpje over gemaakt.

Zo´n tram past juist in het landschap. Laten we tegen weinig kosten naast het spoor en de Randstadrail een derde verbinding aanleggen tussen de Rijnmond en de Haaglanden. Daar zijn tienduizenden mensen mee gediend.