Categorieën

Service

Brengt de A4 de files nu naar de Vlaardingerdijk?

Brengt de A4 de files nu naar de Vlaardingerdijk?
Wonen

Brengt de A4 de files nu naar de Vlaardingerdijk?

  • Han van der Horst
  • 26-06-2016
  • Wonen
Brengt de A4 de files nu naar de Vlaardingerdijk?
COLUMN - Afgelopen vrijdag om tien voor half vijf sprong ik bij de Warande snel op bus 126 om in Vlaardingen op de Hoogstraat een leuk kringloopwinkeltje te bezoeken dat om vijf uur voor twee maanden dicht ging. Het heet Lokaal 97 en wordt in stand gehouden door het Geuzencollege. MBO-studenten doen er praktijkervaring op. Ze hebben er altijd bijzondere dingetjes en wie op zoek is naar een betaalbaar cadeautje, die... ja die moet tot eind augustus geduld oefenen want Lokaal 97 is tijdens de schoolvakanties vanzelfsprekend niet geopend.

Maar goed, daar gaat het niet over. Bus 126 doet er een kleine tien minuten over om vanaf de Warande waar dat intieme kerkje van de christelijk gereformeerden staat, het Liesveld in Vlaardingen te bereiken. Ik had dus tijd zat. Nou mooi niet. Ter hoogte van de Julianalaan, waar de Burgemeester Knappertlaan overgaat in de Vlaardingerdijk, liep de bus vast in een enorme verkeersknoop. Files stonden elkaar in de weg. Er was geen doorkomen aan. In de buurt van station Vijfsluizen beginnen vrije busbanen, maar om die te bereiken moest lijn 126 eerst de knoop doorworstelen tot aan het metrostation. Dat duurde meer dan een kwartier. Passagiers verklaarden desgevraagd dat ze wel vaker vastliepen en de chauffeur zei: “Zo druk als vandaag heb ik het nog niet meegemaakt”. Uiteindelijk sprong ik om tien voor vijf uit mijn bus, zodat ik nog net op tijd Lokaal 97 bereikte, een paar minuten voordat de deur voor acht weken in het slot gedraaid zou worden.

Ik herinnerde mij nu hoe ik op reizen de andere kant op – van Vlaardingen naar Schiedam – ook al had gemerkt dat lijn 126 toch wel erg lang deed over het stukje tussen station Vlaardingen-Oost en het begin van de Burgemeester Knappertlaan. Dat komt omdat hij dan de afrit Schiedam-West op de Rotterdamse ruit moet passeren en daar wordt het steeds drukker. Binnenkort mogen wij spreken van een echt knelpunt op die plek.

Volgens mij komt dat door de A4. Veel verkeer dat eerst via Delft en Overschie naar de Rijnmond reisde, stevent nu rechtstreeks af op het Kethelplein. Dat gaat allemaal goed, tot je probeert van de snelweg af te komen. Het lijkt wel of de afslag Schiedam-West het vergrote aanbod niet kan verwerken.

Veertig jaar geleden legde een van mijn leermeesters, Henk Bakker, mij al uit dat het aanleggen en verbreden van autosnelwegen geen zin had. Je loste er files niet mee op. Je verplaatste ze alleen maar. De investering in de A4 met zijn dak en zijn ingewikkelde pompsystemen om overstroming te voorkomen, leidt alleen maar tot verplaatsing van de problemen. Ik moet op de Vlaardingerdijk vaak aan Henk Bakker denken. Hij zou nu tegen de tachtig zijn als hij nog leefde, maar hij overleed helaas al in de jaren negentig van de vorige eeuw. Veel te jong. Hij was een visionair.

Bij Lokaal 97 vond ik een handige oplossing voor een van mijn problemen. Een handig houten minikistje met een deksel, dat je aan de muur kunt bevestigen. Daar ga ik voortaan kaartjes en bonnetjes indoen zodat zij niet blijven slingeren.