Mannen verdacht van valsheid in geschrifte en witwassen

12-11-2021 112 Redactie

Door het valselijk opmaken en verkopen van VCA-diploma's, zonder dat hier examen voor wordt gedaan, wordt volgens de FIOD het karakter van een onveilige haven versterkt en wordt het risico op werkongevallen vergroot; foto: FIOD


SCHIEDAM - Het Regionaal Financieel Team (RFT) van de FIOD heeft op 3 november een 29-jarige man uit Rotterdam aangehouden en op 10 november een 29-jarige man uit Schiedam.

Het tweetal wordt verdacht van valsheid in geschrifte en witwassen. Het vermoeden bestaat dat zij valselijk diploma’s maakten en verkochten aan klanten zonder dat er daadwerkelijk een examen of test had plaatsgevonden. Het ging om veiligheidsdiploma’s in de bouw, kraanmachine- en Corona-certificaten. Bij doorzoekingen in twee woningen en een bedrijfspand in Rotterdam en Schiedam zijn fysieke en digitale bewijsmiddelen in beslag genomen. Beide verdachten zijn inmiddels voorgeleid aan de rechter-commissaris en de voorlopige hechtenis is verlengd met veertien dagen.

Volgens het RFT zou het hoofdzakelijk gaan om fraude met de Veiligheids Checklist Aannemers (VCA) diploma’s. Met een VCA-diploma mag een bouwplaats met verhoogd risico worden betreden. Om in bezit te komen van zo’n diploma moet een examen worden afgelegd. In het strafrechtelijk onderzoek zijn de Duitse varianten van de VCA-diploma's, de zogeheten SCC-certificaten, gevonden. Vermoedelijk wilden de kopers met de valse diploma’s toegang krijgen tot een haventerrein om een illegale lading van verdovende middelen uit containers te halen.

De mannen boden vermoedelijk naast de veiligheidsdiploma’s ook heftruck-, graafmachine- en kraanmachinecertifcaten en Coronasneltesten of Coronatesten met een wereldwijd reisdocument aan. Wederom zonder afname van een echte test. Afnemers van deze certificaten konden op deze wijze reizen met een negatief testresultaat en zo een gevaar vormen voor de volksgezondheid.

Door het valselijk opmaken en verkopen van VCA-diploma's, zonder dat hier examen voor wordt gedaan, wordt volgens de FIOD het karakter van een onveilige haven versterkt en wordt het risico op werkongevallen vergroot.



Gerelateerd